MVP co to jest? Czyli przepis na dobry produkt

mvp co to jest przewodnik od prolego

Tworzenie produktu od podstaw wymaga czasu, nakładów finansowych oraz zaangażowania wielu osób. Jest jednak sposób, dzięki któremu możesz zmniejszyć koszty i znacznie przyśpieszyć czas wydania produktów. W niniejszym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest MVP, jakie są korzyści z jego stworzenia oraz podpowiemy jak uniknąć najczęstszych błędów. Zapraszamy do artykułu 

MVP co to jest?

MVP to skrót od angielskiego terminu Minimum Viable Product, co w tłumaczeniu na język polski oznacza Minimalny Produkt Wartościowy. 

Termin ten po raz pierwszy pojawił się w książce Erica Riesa pt. “The Lean Startup” w 2011 roku (w Polsce pod tytułem: Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek)

Jednakże pomysł MVP miał swój początek już wcześniej, występując w metodzie “bootstrapping” która polegała na tym, że przedsiębiorcy tworzyli produkty wykorzystując minimalne nakłady finansowe, czasowe i zasoby.

Jest to strategia tworzenia produktu, w której skupiamy się tylko na najważniejszych funkcjach i cechach, które umożliwią wypuszczenie go na rynek w jak najkrótszym czasie. MVP to jednocześnie najprostsza wersja produktu, która posiada podstawowe funkcjonalności, jednak nie jest jeszcze w pełni rozwinięta.

Celem tworzenia MVP jest przede wszystkim zweryfikowanie, czy nasz produkt ma szansę na sukces na rynku, zanim zainwestujemy czas i pieniądze w jego rozwój. 

MVP pozwala nam zebrać feedback od użytkowników, którzy będą korzystać z naszego produktu i na ich podstawie wprowadzać dalsze ulepszenia i rozwijanie produktu. Dzięki temu możemy uniknąć popełnienia kosztownych błędów i zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy.

Podsumowanie czym jest MVP:

  • MVP pozwala stworzyć pierwszą wersję produktu
  • Jest najkrótsza drogą do walidacji produktu w praktyce
  • Daje możliwość zebranie rzeczywistego feedbacku
  • Znacznie ogranicza koszty i czas developmentu (nawet o 3/5)

Jak sprawdzić swój pomysł na biznes dzięki MVP?

Podejście minimalnego produktu pozwala na przetestowanie pomysłu na rynku z minimalnymi nakładami finansowymi i czasowymi.

Aby sprawdzić swój pomysł na biznes dzięki MVP, należy przede wszystkim określić cel i problem, który chcemy rozwiązać, oraz grupę docelową, która będzie zainteresowana naszym produktem. 

Następnie należy wybrać najważniejsze kluczowe funkcjonalności, które pozwolą rozwiązać problem klienta i zaimplementować je w minimalnej wersji produktu. Warto tu przyjąć zasadę “mniej, znaczy lepiej” i przygotować MVP w taki sposób, aby zawierało absolutnie minimum funkcjonalności.

Gdy już stworzymy swoje MVP możemy przejść do testowania projektu na grupie docelowej i zbierać opinie oraz dane na jego temat. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, co działa w naszym produkcie, a co należy poprawić lub usunąć.  

Feedback od userów to prawdziwa skarbnica wiedzy, zdarza się, że wersja finalna produktu od wersji MVP różni się prawie całkowicie.

Dlatego niezwykle istotnym elementem procesu testowania MVP jest zdobycie feedbacku od użytkowników. Można to zrobić na wiele sposobów.

Sposoby zbierania feedbacku od early users

  • Przy pomocy ankiet, badań, wywiadów
  • Przez analizę zachowań na stronie np. za pomocą narzędzi tj. Hotjar
  • Przeprowadzenie testów A/B

Dzięki temu uzyskamy wiedzę na temat tego, co działa dobrze, a co wymaga dalszej pracy.

Podsumowując, stworzenie MVP to doskonały sposób na sprawdzenie pomysłu na biznes i zdobycie informacji na temat wymagań klientów.

Tworząc dobre MVP (robimy to zawodowo :)) unikniesz wielu kosztownych pomyłek na etapie pełnego wdrożenia produktu oraz dostosować go do potrzeb klientów.

Korzyści czyli dlaczego warto?

Braliśmy udział w ponad 20 projektach MVP, które skutecznie zrealizowaliśmy. A często były to przypadki bardzo trudne, wręcz niemożliwe (a jednak) 🙂

Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu przedstawiamy listę korzyści dla MVP:

  • Szybciej wprowadzisz produkt na rynek – Wdrożenie MVP pozwala na wprowadzenie produktu na rynek w krótszym czasie, co oznacza, że można szybciej uzyskać informacje zwrotne od klientów i dostosować produkt do ich potrzeb. 
    Pamiętaj, że to rynek weryfikuje Twój produkt i często różni się on znacznie od tego, co założyliście na początku 
  • Oszczędzasz pieniądze (i czas) – Wypuszczenie na rynek od razu pełnej wersji produktu wymaga znacznie większych nakładów finansowych niż MVP. Dzięki wersji minimalnej można zaoszczędzić wiele kosztów, a w razie potrzeby można je przekierować na rozwój produktu. 

    Zwróć uwagę, że zrobienie “pełnej wersji” od razu może być twardym lądowaniem, jeśli po roku pracy okażę się że produkt powinien wyglądać zupełnie inaczej niż to było zaplanowane.
  • Zmniejszysz ryzyko – Testujesz swój pomysł na mniejszej skali i dajesz sobie przestrzeń do “zmiany kierunku” zanim zdecydujesz się na finalną inwestycje. Uzyskujesz informacje na temat planowanych, wdrażanych funkcjonalności dzięki czemu redukujesz wyraźnie swoje ryzyko i zwiększasz szanse na powod
    zenie projektu. Wiemy to z doświadczenia 🙂
  • Lepiej zrozumiesz potrzeby klientów – Dzięki dobrej wersji minimalnej produktu doskoanle zrozumiesz potrzeby i oczekiwania klientów, co daje możliwość dostosowanie produktu do ich potrzeb i znacznie zwiększa szanse na sukces.
  • Przegonisz konkurencje – Wprowadzenie produktu na rynek w krótszym czasie zapewnia przewagę konkurencyjną nad innymi firmami, które wdrażają pełne wersje produktu. 

To naszym zdaniem kluczowe korzyści. Jeśli chcesz porozmawiać o swoim MVP to zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Ci dobrać właściwy kierunek i podziałać tak, aby dowieźć sukces.

Etapy tworzenia MVP

Istnieje wiele dróg i teorii do stworzenia wersji minimalnej. My, wybraliśmy ścieżkę pragmatycznego podejścia które jest możliwe dzięki doświadczeniu, które zdobyliśmy na innych projektach.

Poniżej znajdziesz krótki opis etapów, zobaczysz jak działamy aby stworzyć dobre MVP:

Zapoznanie i planowanie

Na tym etapie zaczynamy z Tobą rozmowę o Twoim pomyśle biznesowym, wizji i celach, jakie chcesz osiągnąć. Pomagamy Ci określić, czego potrzebujesz i jakie są Twoje wymagania. Razem tworzymy roadmapę i ustalamy priorytety.

Tworzymy Twój produkt

Po dokładnym zaplanowaniu, przechodzimy do fazy implementacji, gdzie tworzymy Twoją wersję MVP. Nasz zespół składa się z doświadczonych projektantów, programistów i testerów, którzy pracują nad Twoim produktem z pasją i zorientowaniem na sukces.

Jesteśmy online – ruszamy!

Kiedy produkt jest gotowy, uruchamiamy go i testujemy. Nasz zespół kontroluje jakość produktu i usuwa ewentualne błędy, aby Twój produkt był gotowy do użycia i wprowadzania na rynek.

Zbieramy dane (to złoto)

Po wypuszczeniu produktu na rynek, zbieramy dane i analizujemy je, aby zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z Twojego produktu. Analizujemy zachowania użytkowników i dostarczamy Ci informacje, które pomogą Ci udoskonalić produkt.

Rozwijamy

Na podstawie danych, które zbieramy, kontynuujemy rozwój Twojego produktu. Zawsze jesteśmy otwarci na feedback i sugestie od użytkowników, aby stale doskonalić Twoją wersję MVP. Naszym celem jest zawsze zapewnienie Ci najlepszego produktu i osiągnięcie Twoich celów biznesowych.

I to wszystko 🙂 Wiemy z doświadczenia, że minimalna wersja jest kluczowa dla sukcesu produktu i nasza metoda etapowego wdrażania pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału Twojego biznesu.

Choć, trzeba tu zwrócić uwagę na rzeczy oczywiste, które nie zawsze są oczywiste:

  • Myślenie i jeszcze raz myślenie – To niezbędny składnik dobrego MVP. Myślimy zarówno od strony biznesowej, jak i od strony technicznej.
  • Dobry plan i jeszcze plan B i C – Staramy się przygotowywać MVP w różnych wariantach, dzięki analizie post-mortem jesteśmy przygotowani na najgorsze scenariusze
  • Porażka musi przynieść dane – Dajemy z siebie wszystko przy każdej realizacji, mimo to wiemy że z każdej porażki musimy wyciągnąć 100% danych dla kolejnej iteracji i traktujemy to jako element procesu.

W dalszej części dowiesz się, czego nie robić przy robieniu MVP. Poruszymy kilka najpopularniejszy błędów, których unikać aby zwiększyć szansę na sukces.

Jakich błędów unikać?

Oto 6 najpopularniejszych błędów, których musisz unikać podczas tworzenia MVP oraz sposoby ich zapobiegania:

  1. Przesadna drobiazgowość – Skup się się na najważniejszych funkcjach i unikać przesadnej złożoności, jeśli przywiążesz wagę do mało-średnio istotnych szczegółów z pewnością napotkasz opóźnienia w wdrożeniu produktu.
  2. Brak wyraźnej wartości dodanej – Pamiętaj o tym, że MVP powinno pokazywać wartość dodaną dla użytkownika, dlatego należy starannie zaplanować, co będzie w nim zawarte. I to jest naszym zdaniem najczęściej popełniały błąd.
  3. Za mało testowania – Przed wypuszczeniem produktu na rynek warto przetestować go na różnych grupach docelowych, aby wychwycić problemy i błędy. Zamiast wypuszczać, doszlifuj MVP i zbierz jeszcze więcej feedbacku. Wtedy masz pewność, że produkt będzie genialny.
  4. Zbyt wczesne skalowanie – W początkowej fazie rozwoju produktu warto skupić się na dopracowaniu funkcjonalności i nie podejmować działań mających na celu zbyt szybkie powiększenie skali działania.
  5. Nieprawidłowy wybór technologii – Wybór odpowiedniej technologii jest kluczowy dla sukcesu wersji minimalnej, dlatego warto wybrać dobry software house do współpracy. Jeśli natomiast budujesz MVP samemu musisz przebadać rynkowe trendy i wybrać narzędzia, które najlepiej pasują do konkretnego projektu.
  6. Brak reakcji na opinie użytkowników – Wartościowe opinie użytkowników są kluczowe dla rozwoju produktu, dlatego należy regularnie zbierać i analizować feedback, a następnie wprowadzać w życie odpowiednie zmiany. Feedbacku nie można ignorować.

Oczywiście jest to tylko kilka punktów, choć naszym zdaniem niezwykle istotnych w procesie budowania MVP – jak już wspomnieliśmy wyżej, duże znaczenie ma tu praktyka. Dlatego zachęcamy do kontaktu z nami, jeśli chcesz budować produkt w oparciu o naszą wiedzę i dane użytkowników.

Przykłady MVP od dużych graczy, którzy kiedyś byli mali.

Istnieje wiele przykładów dużych graczy, którzy rozpoczęli swoją drogę od małych MVP. Oto kilka z nich:

  • Airbnb – Joe Gebbia i Brian Chesky wynajęli materac na podłodze swojego mieszkania, aby zarobić na pokrycie kosztów wynajmu. Następnie przekształcili ten pomysł w platformę, która umożliwia wynajem mieszkań i pokojów wakacyjnych.
  • Twitter – Jack Dorsey stworzył prototyp swojego pomysłu na platformę mikroblogową, który nazywał się “twttr”.To MVP przekształciło się w popularny serwis społecznościowy Twitter.
  • Amazon – Jeff Bezos rozpoczął od sprzedaży książek online, najpierw w garażu, a następnie w sklepie internetowym. To był wariant MVP, który stał się podwalinami dla giganta handlu elektronicznego, którym Amazon jest dziś.

Oczywiste jest, że przekształcenie wersji MVP w dojrzały produkt wymaga czasu i co oczywiste – jest to proces długoterminowy, który wymaga wielu iteracji i dobrej współpracy z software house, warto mieć doświadczonego partnera na tej drodze.

Jeśli zależy Ci na dobrym produkcie, pamiętaj aby dobrać takiego partnera z którym będziesz na lata bo mimo że stworzenie wersji MVP może wydawać się “proste” to jest to dopiero początek krętej drogi, gdzie trzeba działać szybko, dynamicznie i najważniejsze – z głową.

Pojęcia MMF i MMP

MMF to skrót od Minimum Marketable Feature, a MMP oznacza Minimum Marketable Product. Obydwie pojęcia są związane z tworzeniem i rozwijaniem produktów, szczególnie w kontekście podejścia Lean Startup.

MMF oznacza najmniejszą funkcjonalność produktu, która ma wartość dla klientów i pozwala na jego wdrożenie na rynek. MMP to zaś pierwsza pełna wersja produktu, zawierająca wszystkie niezbędne funkcjonalności, które są potrzebne do sprzedaży i zaspokojenia potrzeb klientów.

W kontekście MVP, MMF i MMP są krokiem dalej, ponieważ MVP może składać się tylko z jednej funkcjonalności, natomiast MMF i MMP zawierają więcej funkcjonalności. 

Wszystkie trzy pojęcia są związane z podejściem do projektowania i wdrażania produktów w sposób szybki i efektywny, minimalizując jednocześnie ryzyko strat i niepowodzeń.

Podsumowanie

Pięknie dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu. Bardzo się cieszymy na możliwość rozwoju tego wątku w naszej bazie wiedzy. Dlatego, będziemy wdzięczni za każdy komentarz czy uwagę (też krytyczną) – prosimy o krótkiego maila!

Poniżej znajdziesz krótkie punktowe podsumowanie naszego artykułu:

  • MVP to minimalna wersja produktu (Minimum Viable Product) do wypuszczenia na rynek celem przetestowania
  • Jest to szybka, prosta i efektywna kosztowo droga do walidacji produktu
  • Zbudowanie wersji minimalnej to proces, początek drogi do sukcesu  🙂  
  • Ważne jest, aby przy tworzeniu produktu unikać przerostu funkcjonalności (mniej znaczy więcej)
  • Twoim celem jest zebranie feedbacku (opinii/uwag/komentarzy) do kolejnej iteracji/wersji
  • Interakcja z pierwszymi odbiorcami (early users) daje Ci prawdziwy wgląd w projekt
  • Zbudowanie MVP składa się z wielu etapów, my stawiamy na praktykę  🙂
  • Feedback możesz zebrać na wiele sposobów (Badania, Analiza Zachowań, Testy A/B)
  • Przedstawiliśmy 6 najpopularniejszych błędów, których musisz unikać
  • Dobra wersja minimalna znacznie zmniejsza ryzyka porażki 
  • Dziś duże firmy, kiedyś też zaczynały od wersji “startowej” dlatego warto iść tą drogą

Jeśli szukasz firmy, która pomoże Ci zbudować MVP to zapraszamy do kontaktu. Jeśli jesteś nastawiony na długoterminową współpracę to pewnością zrobimy razem dobry produkt 🙂